Duyu bütünleme bozukluğu tedavisi, çocuğun çevresiyle sorun yaşaması halinde ortaya çıkıyor. Çocukların bazıları çevresindeki olanlara hiç tepki vermezken kimisi de aşırı tepkileriyle dikkat çekiyor. Duyu bütünleme bozukluğu, nörolojik bir problem olarak biliniyor. Duyu bütünleme bozukluğu; beyne, beş duyu organı üzerindeki sinyallerin gitmemesiyle oluşmaktadır. Duyu bütünleme bozukluğu daha çok çocuklarda görülmektedir.
Duyu bütünleme bozukluğu tedavisi, son birkaç yıldır çocuk gelişiminde çok duyulmaya başladı. Duyu bütünleme bozukluğu tedavisiyle, kişi bedenini sağlıklı şekilde kullanmaya başlıyor.
Duyu bütünleme bozukluğu tedavisi, çocuğun çevresiyle sorun yaşaması halinde ortaya çıkıyor. Çocukların bazıları çevresindeki olanlara hiç tepki vermezken kimisi de aşırı tepkileriyle dikkat çekiyor. Duyu bütünleme bozukluğu, nörolojik bir problem olarak biliniyor. Duyu bütünleme bozukluğu; beyne, beş duyu organı üzerindeki sinyallerin gitmemesiyle oluşmaktadır. Duyu bütünleme bozukluğu daha çok çocuklarda görülmektedir. Duyu bütünleme bozukluğu çok görülmediği için çoğunluk otizmle çok karıştırılıyor. Çok az insanın bildiği bu rahatsızlık türünün tedavisinden önce kendisinin ne anlama geldiğini bilmek gerekiyor.
Duyuların kullanılmasını, bütün halinde organize olmasını ve çalışmasını ifade eden kavrama; duyu bütünleme adını veriyoruz. Duyu bütünleme terimi ilk defa 1972’de ABD’li psikolog ve ergoterapist A. Jean Ayres tarafından belirtilmiştir.
Duyu bütünleme tam olarak kişinin; vücudunu çevreye göre kullanmasıdır. Nörolojik işlem olarak tabir ettiğimiz duyu bütünleme ile kişi, çevresindeki duyusal bilgileri organize eder. Kişi, çevreyle etkileşimi sonucunda vücudunu etkili kullanırsa bu durum, duyu bütünleme olarak tabir edilir. Duyu bütünleme; çevreden gelen duyuların yönetilmesini sağlayan nörolojik süreç diye de adlandırılmaktadır. Bir kişinin öğrenme yetisinin gelişebilmesinde duyu bütünleme önemli rol oynamaktadır.
Duyu bütünleme terapisi ile çocukların anormal davranışları düzeltilmeye çalışılır. Pediatrik fizyoterapi hizmetleri arasında yer alan duyu bütünleme terapisinde çocuklara, etkileşimli ve hareketli oyunlar oynatılmaktadır. Duyu bütünleme terapisiyle çocukların;
Ayrıca bazı çocuklar masajla da düzeltilebiliyor. Duyusal bütünleme tedavi boyunca çocuğu ailenin; puzzle, tablet ve telefon benzeri görsel uyaranlardan uzak tutması gerekiyor. Çocuklukları hareketsizleştiren tüm çevresel etkenlerin düzenlenmesi gerekiyor. Anne karnında oluşan sorunlarla birlikte genetik faktörler içinde duyu bütünleme kullanılabilir. Örneğin; 6 yaşındaki bir çocuk hoplayıp zıplamıyorsa o zaman onun mutlaka duyu bütünleme bozukluğu tedavisi olması gerekiyor. Bir çocuğun 4 yaşına kadar kaba motor gelişimlerini tamamlaması gerekiyor. Eğer çocuk bu gelişimini tamamlayamazsa ailenin duyu bütünleme terapisi yöntemine baş vurması gerekiyor.
Duyu bütünleme terapisi yöntemiyle çocuklara bazı beceriler kazandırılmaktadır. O beceriler;
Duyu bütünleme terapisiyle örneğin, çocuk kalem tutamıyorsa çocuğun bu sorunu çözülür. Bu terapi yöntemiyle, çocuklara beceriler kazandırılır ve zayıf duyuları geliştirilir. Çocuğun problem yaşadığı kısımdaki kaslar güçlendirilerek onların çalışması sağlanır. Duyu bütünleme bozukluğu tedavisi ile;
Duyu bütünleme terapisiyle çocuğun yapabildiği davranışların üzerinde daha çok durulur.
Duyu bütünleme bozukluğu;
Duyu bütünleme bozukluğu tedavisi için öncelikle duyusal sistemlerin göz önünde tutulması gerekiyor. Bu kapsamda duyu işleme problemlerinin günlük hayattaki aktiviteleri mutlaka değerlendirilmelidir. Terapi esnasında mutlaka çocuktaki içsel motivasyon dengede tutulmalıdır. İçsel motivasyonun dengede olması ve uyaranlarında tolere edilmesi gerekiyor.
Çocukların öğrenmeyi kolaylaştırması için aktif katılımı çok önemlidir. Çocuk oyun oynarken ve iletişim kurarken öğrendiklerini hızlı şekilde günlük yaşamına aktarır. Çocukların bireysel ihtiyaçlarının karşılanması, duyusal uyaranlara bağlıdır. Çocukların her birinin farklı duyusal özellikleri vardır. Bu duyusal özelliklerin her biri için farklı müdahale yöntemleri geliştirilmiştir. Ev ortamında da çocuğun tedavisine devam edilir. Bunun için aileyle iletişime geçilerek onlara da uzman tarafından eğitim verilmektedir. Çocuğun duyusal özellikleri ele alınarak o doğrultuda ona oyun, ev ve okul ortamı düzenlenmektedir.
Duyusal bütünleme bozukluğu; yaş gruplarına göre farklılık göstermektedir. Genel anlamda yaşlara görülen duyusal bütünleme bozukluğu semptomlarını şöyle açıklayabiliriz: